Ústecký kraj, Louny - Prodáváte zboží přes inzerát na prodejních serverech nebo sociálních sítích? Dejte pozor na falešné kupující. Můžete přijít o peníze.
Nešťastnou zkušenost s takovýmto jednáním měl počátkem července poškozený muž z Loun, který nabízel prostřednictvím internetové inzerce jízdní kolo. "Ozval se mu zájemce, který mu prostřednictvím aplikace WhatsApp zaslal odkaz na webovou stránku údajné přepravní společnosti. Po kliknutí na tento odkaz došlo však k přesměrování na falešné stránky bankovní společnosti. Zde muž zadal údaje ze své platební karty. Následně došlo k neoprávněné platební transakci ve výši 50 tisíc korun," vysvětluje mluvčí policistů Kamil Marek.
Podvodníci využívají kontaktních údajů z inzerátů, vydávají se za kupující a snaží se z prodejce různými způsoby manipulovat k provedení různých plateb nebo poskytnutí údajů k platební kartě apod. Nejčastěji pracují pachatelé s podvodnými platebními bránami, fiktivními přepravními společnostmi nebo falešným příjemcem.
Podvodná platební brána
Cílem je nasměrovat oběť na předem připravený phishingový web v podobě platební brány. Pro takový web jsou často ke zvýšení důvěryhodnosti zneužita loga, grafika nebo názvy reálných ověřených doručovacích společností nebo poskytovatelů služeb.
Podvodná přepravní společnost
Cílem je opět manipulace k zaslání peněz na účet podvodníků. V komunikaci často figuruje smyšlená přepravní společnost s věrohodnými webovými stránkami s obvyklými funkcionalitami jako sledování zásilky, chat s technickou podporou apod. Fiktivní dopravce se snaží navodit iluzi, že jsou peníze za prodávané zboží již na cestě, ale je nutné vyrovnat přeplatek, nedoplatek, zaplatit kauci k uvolnění částky apod. Pokud prodávající manipulaci podlehne a peníze odešle, přicházejí pod různými záminkami další a další výzvy k dalším doplatkům za dopravu, přeplatkům aj. Podvodníci v tu chvíli již cílí na sunk cost fallacy, tedy snahu oběti dotáhnout v tomto případě prodej do konce, když už do něj vložil peníze.
Zbystřete tedy vždy, když prodej vybočuje ze standardního modelu: podám inzerát -> ozve se zájemce -> zaplatí -> zašlu zboží (popř. zašlu
na dobírku).
PRODÁVÁTE ZBOŽÍ PŘES INTERNET? ZBYSTŘETE VŽDY, KDYŽ SE VÁS KUPUJÍCÍ SNAŽÍ PŘESVĚDČIT K NESTANDARDNÍM POSTUPŮM. NEPŘISTUPUJTE NA PLATBU NEDOPLATKŮ, PŘEPLATKŮ ČI KAUCÍ A NIKAM NEZADÁVEJTE SVÉ PLATEBNÍ ÚDAJE. KUPUJÍCÍ MÁ PLATIT VÁM, NE VY JEMU!