ČR - Letní dovolená se dostává do plného proudu, a s ní přichází i častější cestování, a to nejen letadly, ale také vlaky a autobusy.
Při cestování těmito prostředky mohou nastat různé problémy, kterými může být například zpoždění či úplné zrušení spoje. Jaká práva mají v takových případech cestující?
Práva v železniční dopravě
Železniční doprava je bezesporu letním lákadlem pro spotřebitele, kteří neradi řídí nebo chtějí zažít pohodlnější cestu, u které se v případě potřeby mohou projít nebo i spát. Díky relativně dobré železniční síti lze cestovat po celé Evropě, přestože se hustota a kvalita této sítě v členských státech EU liší. Zároveň se lze setkat s nabídkami neomezených jízdenek v rámci určitých států, ale i téměř celé Evropy. I s ohledem na tyto skutečnosti považujeme unijní úpravu, která sjednocuje (případně alespoň přibližuje) práva cestujících v rámci EU, za velmi užitečnou.
Samotným zpožděním nebo zrušením vlakového spoje vzniká cestujícím právo na odškodnění. To platí jak u mezinárodní, tak i vnitrostátní dopravy, přičemž výjimkou může být městská a příměstská doprava, kterou si jednotlivé členské státy mohly u vyplacení odškodnění vyloučit.
Pokud očekávané zpoždění příjezdu do cílového místa činí alespoň 60 minut, má spotřebitel výběr hned z několika možností. Tou první je zrušení cesty, kdy je následně dopravce povinen vrátit peníze za jízdenku, případně za neuskutečněnou část cesty. Druhou možností je pokračování v cestě a následné požadování proplacení odškodného.
Jestliže se cestující rozhodne odcestovat a následné požadovat odškodnění, bude jeho výše záležet na výsledném zpoždění mezi výchozí a cílovou stanicí. Při zpoždění 60 až 119 minut má cestující právo na odškodnění ve výši 25 % jízdenky, u zpoždění přes 120 minut poté má nárok na 50 % jízdenky.
Dopravce však nemá povinnost poskytnout odškodnění, pokud by jeho výše nedosahovala alespoň čtyř eur. Dále nárok na odškodnění nevznikne, pokud byl cestující o zpoždění informován před zakoupením jízdenky nebo pokud je zpoždění s ohledem na pokračování jiným spojem kratší než 60 minut. Dopravce rovněž neodpovídá za zpoždění, které je způsobeno mimořádnými okolnostmi. Těmi mohou být například mimořádné povětrnostní podmínky nebo přírodní katastrofy.
Občerstvení a ubytováníV případě zpožděného spoje o více než 60 minut má cestující mimo odškodnění rovněž právo na občerstvení zdarma. Toto občerstvení by mělo odpovídat délce zpoždění a také tomu, zda je občerstvení k dispozici. Ve výjimečných případech, kdy dojde k takovému zpoždění, že je nutný nocleh na jednu nebo více nocí, mají spotřebitelé právo i na hotelové nebo jiné ubytování.
Autobusová doprava
U autobusové dopravy jsou práva podobná jako u železniční, avšak nejsou zcela stejná. Cestující však mohou kompenzaci při zpoždění požadovat v případě, že se jedná o pravidelnou linku, která má nástupní nebo výstupní místo v členském státě EU a zároveň je delší než 250 kilometrů. Další podmínkou je, že si cestující rezervoval místo. Nárok na kompenzaci poté vzniká v případě zpoždění odjezdu o více než 120 minut nebo v případě, že se takové zpoždění očekává. Dopravce má následně povinnost informovat cestující o tom, jaké mají nároky. Cestující si při takovém zpoždění mohou vybrat mezi pokračováním cesty, přesměrováním na cílové místo a získáním náhrady jízdného.
V případě, že dopravce alternativní možnosti nenabídne, náleží cestujícím náhrada škody ve výši 50 % ceny jízdného. Dopravce musí náhradu škody vyplatit do jednoho měsíce od uplatnění.
Občerstvení a ubytováníStejně jako v případě železniční dopravy, lze požadovat občerstvení a ve výjimečných případech i ubytování. Občerstvení musí dopravce poskytnout, jestliže měl spoj trvat déle než tři hodiny a zpoždění činí přes 90 minut nebo je tento spoj zrušen. Množství a typ občerstvení opět záleží na čekací době či době zpoždění. Je důležité zmínit, že tento nárok vzniká jen v případě, kdy je možné občerstvení podat bez větších obtíží přímo v autobusu nebo na autobusovém nádraží.
Cestující může v případě zpoždění požadovat také hotelový pokoj nebo jiné ubytování, a také pomoc při zařizování přepravy mezi terminálem a místem ubytování v případech, kdy je nezbytný jeden nebo více noclehů. Dopravce však může omezit celkové náklady za ubytování, mimo přepravu z terminálu do místa ubytování a zpět, na 80 eur na jednoho cestujícího a noc a na nejvýše dvě noci. (Zdroj dTest)