Žiželice – Dlouho očekávaný obchvat Žiželic na Lounsku finišuje. Právě dnes prochází jeho klíčová část – 380 metrů dlouhá estakáda přes údolí potoka Hutná – nejnáročnějším testem. Na most najela těžká nákladní vozidla, aby prověřila jeho odolnost. Dobrou zprávou pro řidiče je, že se po nové trase projedou výrazně dříve, než se čekalo.
Dnešek je pro stavbu zásadní. Inženýři a statici bedlivě sledují, jak se nová konstrukce chová pod extrémním náporem. „Nově budovaný most v Žiželicích přes údolí potoka Hutná dnes prochází statickou zatěžovací zkouškou. Celkem zahrnuje čtyři zatěžovací stavy – jeden s hmotností 208 tun a tři s hmotností 144 tun,“ přiblížila průběh testu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Kamila Zahálková.

Dnes se uskutečnila zatěžkávací zkouška. Foto: ŘSD Ústeckého kraje
Podle mluvčí je v jednotlivých fázích na most umístěno čtyři nebo šest těžkých nákladních aut. Odborníci během dne měří milimetrové průhyby nosníku, sledují sedání pilířů i posuny mostovky v ložiscích. Do výsledků promlouvá i teplota vzduchu či rychlost větru.
Konec serpentin a nebezpečného klesání
Nový obchvat, dlouhý téměř tři kilometry, vyřeší jeden z nejrizikovějších úseků na tahu I/27 mezi Mostem, Žatcem a Plzní. Řidiči se konečně vyhnou ostrým serpentinám a prudkému klesání přímo do obce.
Důležitost stavby vyzdvihl v aktuálním podcastu i generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Řidiči tam museli sjíždět do obce, a to ve velmi složitých podmínkách. Silnice vedla takovou klikaticí, serpentinami, sjíždělo se do hlubokého údolí do Žiželic, pak se zase vyjíždělo nahoru. Je tam velmi silná kamionová doprava, všichni si dokážeme představit, jaké exhalace a hluk to v obci vytvářelo,“ popsal dosavadní stav Mátl.

Už žádné serpentiny, ale krásná rovná silnice na mostě přes údolí. Foto: ŘSD Ústeckého kraje
Místo toho se nyní nad údolím klene moderní most, který se tyčí 30 metrů nad terénem. „Postavili jsme přes údolí krásnou estakádu, takže doprava bude plynulá a bezpečná. Jsem na tu stavbu velmi hrdý,“ dodal generální ředitel.
Dárek k Vánocům: Otevře se o dva měsíce dříve
Stavba za téměř 800 milionů korun, kterou realizuje sdružení firem v čele se Silnice Group, běžela metodou Design & Build (Navrhni a postav). I díky tomu jde vše rychleji.
Zatímco původní plány počítaly s pozdějším termínem, řidiči dostanou předčasný vánoční dárek. Zprovoznění obchvatu je nyní plánováno na 15. prosince 2025, tedy o dva měsíce dříve oproti předpokladům.
Nový úsek nejen odvede z obce tisíce aut (v roce 2020 to bylo přes 8 000 vozidel denně), ale odstraní i dalšího strašáka – nebezpečný železniční přejezd na trati Praha–Chomutov. Obchvat jej překonává mimoúrovňově.



