Žatecko/Středočeský kraj - Středočeský kraj se rozhoduje, že zruší kvůli nízké vytíženosti a úsporám provoz na dalších regionálních tratích. Rozhodnutí ještě sice nepadlo, ale v největším ohrožení je spojení mezi Lužnou u Rakovníka a Žatcem.
„Toto spojení je málo využívané, pokud budeme něco rušit, tak Lužná – Žatec je favorit,“ řekl radní pro veřejnou dopravu pro Středočeský kraj Petr Borecký.
Redukce na lokálkách proběhla už loni, kdy se už tehdy spekulovalo, že se toto spojení zruší, ale nakonec provoz zůstal.
Středočeský kraj zatím nejednal ani s Ústeckým kraje o zrušení objednávky na této trati. Prozatím se stále prý vyhodnocujeme potenciál, zda spojení využívat. „Dlouhodobě nemá šanci obstát s tím, že se řeší její další využití a zvýšení zájmu cestujících,“ uvedl Borecký.
Zrušení spoje Lužná u Rakovníka – Žatec by pro obce z okolí Žatce znamenalo velké problémy. „Byl by to velký problém, je to totiž jediný spojení mezi Deštnicí a Prahou a vlastně i Ústeckým krajem. Máme tu děti, co jezdí do školy do Rakovníka a také hodně chalupářů, co využívají vlakový spoj do Prahy,“ řekla starostka Deštnice Lucie Vokurková.
Středočeský kraj před nedávnem zavedl tzv. TrucBus linku, která kopíruje trasu vlaku. „Mám informace, že ale ty autobusy nejsou příliš využívané,“ dodala starostka.
Lidé z obce prý vlaky využívají. „Stalo se, že když místní chtěli jet autobusem Žatec – Praha, tak se v Žatci do autobusu vůbec nedostali. Ty spoje jsou hodně vytížené a pokud někdo nemá místenku, tak je řidič prostě nevezme,“ dodala Vokurková.
Podobná situace by nastala i v dalších obcích. „Bojím se toho, že když se začnou rušit ty vlaky, budou se postupně rušit dál a dál a ty lidi to donutí si koupit auta. Jenže automobilový průmysl je v krizi, takže naopak by se měla vlaková doprava posílit,“ okomentovala situace starostka Žiželic Helena Makuková.
Rušení spojů se nelíbí ani některým politikům z Ústeckého kraje. „Vedení Středočeského kraje dělá od doby, kdy se chopilo funkcí, vše pro to, aby zlikvidovalo ekologickou železniční dopravu a vyhnalo lidi do aut a autobusů, které budou jezdit po už tak kapacitně a kvalitativně nevyhovujících silnicích. Teď už v podstatě přiznali, že se chystají zlikvidovat vlaky na trati z Lužné u Rakovníka k nám do Ústeckého kraje, do Žatce,“ napsal zastupitel Ústeckého kraje a člen rady města Chomutova Jaroslav Komínek na svém facebookovém profilu.
Na vše prý upozornil vedení kraje. Podle něj je postup Středočeského kraje pro železniční dopravu likvidační. „Když jsem na toto upozornil vedení Ústeckého kraje (ANO, ODS, KDU-ČSL, TOP09, Zelení, ProKraj), tak si silou vládnoucí většiny odsouhlasili, že taková možnost vlastně nehrozí a že mám být v klidu. Ne, v klidu nejsem, protože se ukazuje, že jsem měl pravdu a že postup Středočeského kraje je systematický. Na autobusové truclince z Prahy do Žatce, kterou Středočeský kraj nedávno zavedl, totiž například platí tarif PID v celé trase. Naopak na železnici tarif PID platí z Lužné jen do Deštnice, což jízdu vlakem uměle prodražuje. Očividně jde o záměr zlikvidovat železnici,“ dodává Komínek.
Zda Středočeský kraj vlakové spojení Lužná u Rakovníka – Žatec opravdu zruší, to není v tuto chvíli jasné. „Definitivní rozhodnutí padne v první polovině letošního roku,“ řekl závěrem radní pro veřejnou dopravu pro Středočeský kraj Petr Borecký.