ČR - Každé čtvrtletí dokládají ve standardní situaci příjemci příspěvku na bydlení, přídavku na dítě a zvýšeného příspěvku na péči příjmy a uhrazené náklady na bydlení za předchozí kvartál. Momentálně se jedná o podklady za 2. čtvrtletí letošního roku. Přestože v tom předchozím to, s ohledem na nouzový stav, nutné nebylo, příjmy za duben - květen – červen 2021 lidé dokládat musí.
Mohou tak učinit od 1. 7. 2021. Povinnost dokládat výše uvedené přehledy ale neznamená, že lidé musí na ÚP ČR hned na začátku nového čtvrtletí. Veškeré podklady mohou doručit Úřadu práce ČR až do konce července a vyhnout se tak čekání ve frontách.
„Apelujeme na klienty, aby skutečně zvážili, jestli je nutné chodit na ÚP ČR osobně. Žádosti a jiné podklady mohou zasílat i jinou cestou. Kromě toho, že ochrání své zdraví, ušetří také čas strávený čekáním ve frontě,“ upozorňuje generální ředitel ÚP ČR Viktor Najmon.
„Pokud chtějí mít příjemci příspěvku na bydlení jistotu, že jim Úřad práce ČR bude dávku vyplácet i nadále, musí v souladu s platnou legislativou, jako každý rok k1. 7. 2021 také doložit novou žádost a dále přehled příjmů a nákladů na bydlení za předcházející kalendářní čtvrtletí a poslední vyúčtování zálohově hrazených nákladů. Úřad práce ČR vše posoudí,“ dodává ředitelka Odboru nepojistných sociálních dávek Generálního ředitelství ÚP ČR Zdeňka Cibulková.
Jak už bylo uvedeno, lidé mohou s Úřadem práce ČR komunikovat i jinak než osobně. A to jak v případě žádostí o dávky, podpory či zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání, tak i v případě dokládání rozhodných skutečností pro konkrétní dávky. Formuláře mohou zasílat elektronicky prostřednictvím datové schránky, e-mailem (se zaručeným elektronickým podpisem), poštou (s vlastnoručním podpisem) nebo odevzdat na podatelně příslušného kontaktního pracoviště ÚP ČR.
V rámci přívětivého přístupu nabízí ÚP ČR možnost objednat se na určitý termín online (https://online.uradprace.cz/). Požádá-li člověk o jakoukoli dávku vyplácenou Úřadem práce ČR, je třeba, aby do žádosti uvedl také telefonní a e-mailové spojení. Zaměstnanci ÚP ČR jej tak, v případě nutnosti, mohou kontaktovat a předejít případným nesrovnalostem. Formuláře, včetně jejich vyplněných vzorů, jsou k dispozici na https://www.mpsv.cz/web/cz/formulare.
Aby Úřad práce ČR lidem ještě více zjednodušil proces vyplňování žádostí, postupně umístil na svých webových stránkách (https://www.uradprace.cz/web/cz/prakticke-rady-informacni-letaky) a Facebooku návodné videospoty. V jejich rámci lidem radí nejen jak na vyplňování žádostí, ale diváci se také dozví, jaké jsou základní podmínky pro získání nároku na konkrétní dávku nebo kde najdou potřebné informace.
Na webových stránkách ÚPČR – www.uradprace.cz – jsou zájemcům k dispozici i další praktické podrobnosti, včetně „virtuálního asistenta“. Tzv. chatbot komunikuje s lidmi na základě definovaných, a tedy nejvíce frekventovaných, otázek z oblasti nepojistných sociálních dávek i zaměstnanosti. V případě obecných dotazů pak klientům poradí operátoři Call centra ÚP ČR (tel. 800 779 900 bezplatná linka, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.,Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.).